Direktlänk till inlägg 2 augusti 2010

Val 2010

Av Chris - 2 augusti 2010 11:28

Dags för val igen. För att klara av att värdera alternativen på ett bra sätt behöver jag skriva om mina tankar kring dem.


Piratpartiet har presenterat sitt valmanifest idag. Innan idag var det piratpartiet som gällde. Inte för att jag tror att piratpartiet eller dess representanter är bra per se, utan för att de andra partierna och dess representanter har gått över gränsen och någon måste förhindra dem från att fortsätta. (Dags att skicka ormarna på mössen, men vad ska vi sen skicka på ormarna?)


Jag röstade på piratpartiet till EU-parlamentet. Jag är besviken, inte så mycket för vad Christian mfl. har åstadkommit, där är jag mer än nöjd, utan för hur partiet har utvecklats. Det är inte sämre eller värre än något annat parti, det tror jag inte, det var mina förhoppningar som var för höga. 


Jag är besviken på att partiet verkar ha lyckats dra till sig yrkespolitiker som flugor till skit. Vi behöver inte fler yrkespolitiker, riksdagen är redan full av dem. 


Jag är besviken på hur partiet har hanterat sin ekonomi inför valet. En hel del beslut har tagits som jag bara inte kan förstå. Jag har inte någon stor inkomst, och större delen av den är ett lån, när jag skänker pengar till ett parti så ser jag helst att de inte går till en trerätters middag på någon herrgård åt "toppnamnen" i partiet. 


Men jag tänkte ändå rösta på piratpartiet. Försöka sålla fram en kandidat som inte har yrkespolitiker-dragen. 

Jag är tämligen säker på att piratpartiet behövs i riksdag och regering. Vi behöver någon som kan motverka att fler integritetskränkande/rättsosäkra/mfl. lagar stiftas. 


Framför allt behövs någon i riksdagen som ifrågasätter och säger ifrån. Någon som ser till att debatten inte dör, för det tjänar alla på. Frågorna behöver lyftas fram i rampljuset, folk måste få veta vilken väg Sverige har slagit in på och i vilken takt vi marscherar.


Jag tvivlar inte en sekund på att piratpartiet skulle lyckas med det.


Men nu har piratpartiet publicerat sitt valmanifest, och jag behöver ta ställning till det. För även om piratpartiet kommer att göra allt jag vill att de ska göra så kommer de ändå att göra fler saker.

Förmodligen är det ett billigt pris att betala, men det är ändå ett pris som behöver övervägas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chris - 14 februari 2010 12:39

Men jag förstår inte riktigt det där. Både högersidan och vänstersidan vädjar till oss om att låta dem behålla sina jobb (med sina höga löner, förmåner och _inkomstgarantier_) mot att vi får en 200-300 kr/månad. Varför är det så bra att plocka röst...

Av Chris - 1 december 2009 17:31

Hur fungerar människor i grupp?   Är det bara jag eller lockar grupper fram det värsta (och kanske också bästa) hos individer?   En grupp är så mycket mer än summan av individerna.   Jag tänker på misshandel, rån, våldtäkt m.m. som begås ...

Av Chris - 12 november 2009 17:26

Som om det inte räckte att jag behöver välja kandidater till Piratpartiets riksdagsvalslista - nu ska jag också behöva väka förvaltare av min tjänstepension. Jag har inte i närheten av de kunskaper som krävs för att göra ett vettigt val vad gäller ...

Av Chris - 10 november 2009 17:25

Jag är medlem i piratpartiet (Även om det känns som att jag ångrar det minst 10 gånger om dan)och har därmed rätt att sätta ihop en lista över kandidater till riksdagsvalet. En lista med folk som jag vill ha. Upp till 22 namn ska vara på listan. ...

Av Chris - 10 november 2009 09:53

Piratpartiet har svårt att locka kvinnor till riksdagen. Av ungefär 150 (jag chansar vilt här) kandidaturer är 23 av sådana där människor med fitta. Det anses vara ett problem. Man (Partiledningen?) vill ha minst 40 kvinnliga kandidaturer. Jag blir...

Ovido - Quiz & Flashcards