Direktlänk till inlägg 13 mars 2009

EU-val

Av Chris - 13 mars 2009 12:01

Till sommaren är det dags för EU-val.

Vi ska utse 18 personer som ska representera oss nio miljoner (tror jag vi är) väljare. En person, politiker (EU-parlamentariker?) ska representera 500 000 av oss.

Ganska futtigt.

Men sen är det inte 9 miljoner som röstar heller. Man måste vara över 18 och svensk medborgare för att få rösträtt och alla utnyttjar inte denna rätt.

Det är ungefär hälften så många som röstar när det gäller EU-parlamentet som när det gäller riksdag och regering.

Jag har aldrig röstat själv, varken till EU eller till Sverige. Det har liksom inte fallit mig in.

Jag har varit medlem i tillräckligt många politiska ungdomsförbund och påtok för aktiv och intresserad för att kunna rösta med gott samvete.

Jag vet inte vad jag vill. Jag vet för lite. Det är för mycket och för svårt.


Min spontana åsikt om EU är att det kostar mer än det smakar. Fast det är klart: kostnaderna får mycket mer uppmärksamhet - en dålig lag uppmärksammas säkert 100 gånger mer än tio bra lagar. Då är det lätt att tycka att det kostar mer än det smakar.

Gemensamt för de negativa sakerna är dock att de ansvariga, våra folkvalda, använder EU som en ursäkt för att slippa undan. "Det här har beslutats på EU-nivå, det finns ingenting vi kunde göra."

 Gemensamt är också att vi kunde ha gjort något.

Att hävda att vi inte kan påverka är lågt - men låt säga att de har rätt, att vi inte kan påverka: Är det då inte dags att ifrågasätta om EU-medlemsskapet verkligen är något vi vill ha? Det är inte försent att ta sitt pick och pack och lämna dem.


Men vad innebär det nu att vi röstar fram 18 personer som ska skickas till Bryssel?

Tja. Det innebär att dessa 18 personer får en lön på ca 90 000 kr/månad och betalt boende. Förmodligen mycket mer än så i form av fina middagar, lyxhotel och spabesök.

 Men de är trots allt folkvalda, så det är de väl värda?

 
 
Gubbfan

Gubbfan

13 mars 2009 12:31

hej!
Du verkar rätt skeptisk till EU, eller Europas Förenta Stater som det kanske borde heta.
Du har nog rätt i dina tankar, men jag måste protestera mot att du är tveksam till att rösta.
Klart du skall rösta, men rösta på någon som vill lämna skiten då eller som åtminstone vill begränsa EU:s inflytande. Det finns kandidater och partier som vill vara restriktiva när det gäller EU-eländet.
Varje röst på dem ger en signal till våra politiker att vi inte låter dem göra vad som helst utan vi håller ett öga på dem.
Vad du än gör så kommer det att finnas 18 svenskar i parlamentet och du påverkar i alla fall någon att stå upp mot de värsta vansinnigheterna.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Snyltdjur

13 mars 2009 17:23

Jag tror jag ska rösta på någon som vill begränsa eländet.
Men jag har märkt att det har viss effekt att efter valen säga "Jag röstade inte alls" just för att det provocerar fram en diskussion som jag vill ta. Det ger mig stora möjligheter att sprida mina tankar utan att själv behöva inleda diskussionen. Sen går det förstås att rösta och sen påstå att man inte röstade för att få fram diskussionen ;)

(Här ska medges att en inte vet hur kommentarsystemet fungerar och vet ej om det är brukligt att skriva svar på kommentarer på den egna sidan eller hur det går till. Tips om vett och etikett i bloggvärlden mottages gärna)

 
Anna

Anna

18 mars 2009 18:40

HÄr är man ett år för ung då... Vi borde gå ut ur skiten, jöpp rätt på sak.

Det jobbiga med just bloggagratis.se är det att man inte kan visa att man svarat på kommentaren, det du behöver göra är att gå in på den andres sida och kommentera eller så får du bara hoppas på att människan tittar in igen ;) Haré!

http://www.onesmileandatinytear.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chris - 2 augusti 2010 11:28

Dags för val igen. För att klara av att värdera alternativen på ett bra sätt behöver jag skriva om mina tankar kring dem.   Piratpartiet har presenterat sitt valmanifest idag. Innan idag var det piratpartiet som gällde. Inte för att jag tror att ...

Av Chris - 14 februari 2010 12:39

Men jag förstår inte riktigt det där. Både högersidan och vänstersidan vädjar till oss om att låta dem behålla sina jobb (med sina höga löner, förmåner och _inkomstgarantier_) mot att vi får en 200-300 kr/månad. Varför är det så bra att plocka röst...

Av Chris - 1 december 2009 17:31

Hur fungerar människor i grupp?   Är det bara jag eller lockar grupper fram det värsta (och kanske också bästa) hos individer?   En grupp är så mycket mer än summan av individerna.   Jag tänker på misshandel, rån, våldtäkt m.m. som begås ...

Av Chris - 12 november 2009 17:26

Som om det inte räckte att jag behöver välja kandidater till Piratpartiets riksdagsvalslista - nu ska jag också behöva väka förvaltare av min tjänstepension. Jag har inte i närheten av de kunskaper som krävs för att göra ett vettigt val vad gäller ...

Av Chris - 10 november 2009 17:25

Jag är medlem i piratpartiet (Även om det känns som att jag ångrar det minst 10 gånger om dan)och har därmed rätt att sätta ihop en lista över kandidater till riksdagsvalet. En lista med folk som jag vill ha. Upp till 22 namn ska vara på listan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards