Direktlänk till inlägg 27 mars 2009

The story of stuff

Av Chris - 27 mars 2009 11:09

http://www.storyofstuff.com/


En intressnat 20 minuters historia om vartifrån våra saker kommer, hur de blir till och vad som händer med dem sen.

Tydligen så går 99% av allt amerikanarna köper ner i soptunnan inom  6 månader. Det är hemskt. Likaså att lösningen på alla problem är att vi ska konsumera mer. Konsumera bara mer så löser sig den ekonomiska krisen. Konsumera mer så blir det världsfred. 

Men om man hushåller med sina kläder, elektriska produkter och möbler. Om man mest bara konsumerar mat. - Då kommer väl 100% att gå i soptunnan på betydligt mindre tid än 6 månader? 

Jag rekommenderar filmen i vilket fall som helst, jag gillade den stort.


Unga svenskar får allt sämre psykisk hälsa - och det är inte svårt att hitta orsaker. Jag skyller på konsumtionssamhället idag. All reklam går ut på att vi får veta att det vi har inte riktigt räcker till, inte riktigt duger, men köper vi bara dessa produkter så kommer vi att må bra. Människor idag, särskilt unga människor, tar emot lika mycket reklam på ett år som människor för 30 år sedan inte ens tog emot på en hel livstid.

När en stor del av alla intryck vi får går ut på att vi inte duger så är det klart att den psykiska hälsan sjunker.

Så här i den ekonomiska krisen (som ska lösas genom att vi konsumerar _ännu_ mer. Duh, 1/3 av jordens resurser har vi redan konsumerat och vi konsumerar i en så otroligt eskalerande takt. Det är inte möjligt att konsumera mer om bara några år.) kanske man ska ifrågasätta den konsumtionskultur vi lever i också.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chris - 2 augusti 2010 11:28

Dags för val igen. För att klara av att värdera alternativen på ett bra sätt behöver jag skriva om mina tankar kring dem.   Piratpartiet har presenterat sitt valmanifest idag. Innan idag var det piratpartiet som gällde. Inte för att jag tror att ...

Av Chris - 14 februari 2010 12:39

Men jag förstår inte riktigt det där. Både högersidan och vänstersidan vädjar till oss om att låta dem behålla sina jobb (med sina höga löner, förmåner och _inkomstgarantier_) mot att vi får en 200-300 kr/månad. Varför är det så bra att plocka röst...

Av Chris - 1 december 2009 17:31

Hur fungerar människor i grupp?   Är det bara jag eller lockar grupper fram det värsta (och kanske också bästa) hos individer?   En grupp är så mycket mer än summan av individerna.   Jag tänker på misshandel, rån, våldtäkt m.m. som begås ...

Av Chris - 12 november 2009 17:26

Som om det inte räckte att jag behöver välja kandidater till Piratpartiets riksdagsvalslista - nu ska jag också behöva väka förvaltare av min tjänstepension. Jag har inte i närheten av de kunskaper som krävs för att göra ett vettigt val vad gäller ...

Av Chris - 10 november 2009 17:25

Jag är medlem i piratpartiet (Även om det känns som att jag ångrar det minst 10 gånger om dan)och har därmed rätt att sätta ihop en lista över kandidater till riksdagsvalet. En lista med folk som jag vill ha. Upp till 22 namn ska vara på listan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards