Direktlänk till inlägg 13 april 2009

Piratpartiet

Av Chris - 13 april 2009 03:21

I nyfödd glöd efter att ha lyckats få kommentarer på ett blogginlägg (om Christian Engströms möjligheter som EU-parlamentariker) så växte en önskan om att fortsätta kritisera piratpartiet.


För det slog mig att jag faktiskt vänder mig emot fler saker än bara väljarna.


Dels det väldigt okritiska tänkandet som verkar florera bland partimedlemmarna. Om du tex är skeptisk mot FRA, men vill veta mer om lagen så blir du rekommenderad att läsa information som skrivits av personerna som är mest kritiska till lagen. Jag skulle föredra att man blev rekommenderad att läsa proFRA"fakta" (den mesta "faktan" är väl ändå propaganda i någon mening?) om man var negFRA - det sätter igång det kritiska tänkandet på ett helt annat sätt än när man bara får sina "fördommar bekräftade". Om man bara har tagit till sig proFRA-kunskap och ändå kan motivera att man är emot lagen så har man kommit betydligt längre än om man bara läst negFRA-kunskap och sedan kan motivera att man är emot lagen.


Nu har jag konsumerat ett antal blogginlägg och youtubefilm med diverse piratpartister och jag saknar samma sak där som hos de flesta andra politiker. Man förklarar hur saker är, si är dåligt, så är bra, men man är inte riktigt lika intresserad av att förklara varför si är dåligt och så är bra. (Fast om någon säger något i ett youtubefilm så måste det ju vara sant, eller?) Jag menar inte att si inte är dåligt eller att så inte är bra, men jag skulle gärna vilja ha en motivering också.


Vilket leder mig vidare till att jag generellt tycker att piratpartister mer verkar predika för de redan frälsta än att övertyga andra om att idéerna är bra. Vilket man på sätt och vis själva håller med om när man talar om att man vill nå ut till "lågt hängande frukt". Jag tycker ändå att det är synd. Jag gillar människor som spelar djävulens advokat. (Borde jag motivera mig nu, kanske?)

 Även om en idé är bra så gillar jag inte när folk som inte kan argumentera för den framför den. Om någon börjar argumentera emot den så kommer dessa folk att misslyckas. Men omgivningen kommer i många fall inte att se det som en individ som saknar argument för sin sak - utan de kommer att se idén i sig som dålig.

Så därför gillar jag inte när "okunniga" personer framför idéer som jag tycker är bra, det riskerar att ge idéerna i sig oförtjänt dåligt rykte.


Det finns säkert många i piratpartiet som kan argumentera för idéerna, men på tok för många blir att se ut som frågetecken när man ifrågasätter budorden. (Mhm, nu jämför jag piratpartiets medlemmar med religiösa människor, ett ytterst fult grepp.)


Innan IPRED vann laga kraft så fanns det tre eller fyra argument på piratpartiets hemsida där jag tyckte att 2-3 var ren bullshit. Jag kan inte hitta dem just nu, vilket är synd, för jag kommer inte riktigt ihåg dem.

Det jag kom fram till var åtminstone att antingen är de okunniga, eller så ljuger de (eller, ve och fasa, så är det jag som har fel.) och på sätt och vis får jag hoppas på det sista alternativet, oavsett hur otroligt det än är.

För jag vill faktiskt ändå inte att, åtminstone ledningen för piratpartiet, ska vara okunniga och jag vill verkligen inte att de ska köra på lögnens framgångssaga som de andra partierna.


Nu vet jag inte riktigt hur piratpartiets medlemsbas ser ut, det jag "är rädd för" är att de genom att vända sig till "lågt hängande frukt" också mest vänder sig till "den yngre generationen". Dels så är det synd om man vänder sig till människor som inte har rösträtt än, även om det på sikt kan bygga upp en stabil grund. Men framförallt så är det synd om frågorna som piratpartiet står för förvandlas till en generationsfråga/till ett generationskrig. Det här är ändå någonting som jag tycker borde beröra alla människor, oavsett ålder och oavsett om man vuxit upp med internet i knät eller inte. Så jag tycker att det är beklagligt om det skulle mynna ut i en generationsfråga.


Jag har säkert mer kritik, men jag kommer inte på den just nu. Men kom ihåg, kritik är kärlek. Jag kritiserar inte piratpartiet för att jag tycker det är dåligt, jag kritiserar det för att jag i grund och botten ändå gillar idéerna och därför vill att idéerna ska nå ut till så många som möjligt. Jag kritiserar piratpartiet för att jag vill att det ska bli bättre, det hade jag inte velat om jag hade tyckt att de var dåliga.


EDIT:

Nu kan man förstås ifrågasätta varför jag bara postar det här på min blog och inte på piratpartiets forum om jag nu verkligen vill att piratpartiet ska bli bättre.


Men snälla du, på piratpartiets forum finns det ju folk som vet vad de snackar om - de kommer ju kritisera mig och argumentera emot mig. Huvva. 


Nä, jag borde ta mig i kragen och skaffa mig ett konto där och vända mig direkt till de som berörs. Men det får bli imorgon, eller när jag nu kan tänkas få lite tid över och dessutom har lyckats somna.

Fast jag är faktiskt inte alls så imponerad över piratpartiets forum som jag trodde att jag skulle bli. 


Men tills dess så tänker jag anamma min demokratiska rätt att stå på barrikaderna och gnälla på de som faktiskt gör någotoch roa mig med baksäteskörning.


 
 
Rick Falkvinge (PP)

Rick Falkvinge (PP)

13 april 2009 08:44

Jag håller med om att forumet har växt över sin kapacitet för att vara lättöverskådligt. Vi har ett gäng som tittar på det och kommer att göra något ordentligt efter EU-valet.

Du hittar Piratpartiets medlemsfördelning här (realtidsdata):
http://www.piratpartiet.se/partiet/medlemsstatistik

Kortfattat är ungefär hälften under och hälften över 25 år, och det är stark övervikt av män.

Rick

http://rickfalkvinge.se

 
Ingen bild

Snyltdjur

13 april 2009 19:30

Jag skrev tydligen för mycket för att det skulle få publiceras som en kommentar (eller så fick jag något annat fel, börjar jag tro nu) och jag lyckades inte få tillgång till ert forum (jag har så dåligt tålamod), så jag skrev svaret i form utav ett blogginlägg. "Kommentarsvar"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chris - 2 augusti 2010 11:28

Dags för val igen. För att klara av att värdera alternativen på ett bra sätt behöver jag skriva om mina tankar kring dem.   Piratpartiet har presenterat sitt valmanifest idag. Innan idag var det piratpartiet som gällde. Inte för att jag tror att ...

Av Chris - 14 februari 2010 12:39

Men jag förstår inte riktigt det där. Både högersidan och vänstersidan vädjar till oss om att låta dem behålla sina jobb (med sina höga löner, förmåner och _inkomstgarantier_) mot att vi får en 200-300 kr/månad. Varför är det så bra att plocka röst...

Av Chris - 1 december 2009 17:31

Hur fungerar människor i grupp?   Är det bara jag eller lockar grupper fram det värsta (och kanske också bästa) hos individer?   En grupp är så mycket mer än summan av individerna.   Jag tänker på misshandel, rån, våldtäkt m.m. som begås ...

Av Chris - 12 november 2009 17:26

Som om det inte räckte att jag behöver välja kandidater till Piratpartiets riksdagsvalslista - nu ska jag också behöva väka förvaltare av min tjänstepension. Jag har inte i närheten av de kunskaper som krävs för att göra ett vettigt val vad gäller ...

Av Chris - 10 november 2009 17:25

Jag är medlem i piratpartiet (Även om det känns som att jag ångrar det minst 10 gånger om dan)och har därmed rätt att sätta ihop en lista över kandidater till riksdagsvalet. En lista med folk som jag vill ha. Upp till 22 namn ska vara på listan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards