Direktlänk till inlägg 15 april 2009

Jag har då inget rent mjöl i påsen över huvud taget

Av Chris - 15 april 2009 00:11

För man behöver ju inte vara rädd eller negativ till övervakningssamhället vi springer mot med öppna armar om man har rent mjöl i påsen. (<- Editerad mening, det hade blivit lite för många negationer.)


Så jag har nog mest havregryn och lite hästskit.


Man påstår att bara de som har något att dölja, de som vill begå brott, kommer att påverkas av övervakningen. Men är det verkligen så?


Jag skrev en uppsats för något år sedan. Om hur människor påverkas av den sociala kontext som de befinner sig i.


Det finns en hel del studier som skildrar detta. En är en studie av Robinson-Staveley & Cooper från 1990 (börjar bli lite väl gammal kanske, men jag anser att den fortfarande är relevant) Mere presence, gender and reactions to computers: Studying human-computer interaction in the social context. Publicerad i Journal of Experimental Social Psycholog 26.


En del av studien gick ut på att man lät människor spela spelet Zork i ett rum där det redan fanns en annan person, i övrigt var det bara de två där. Den andra personen stod långt bort och kunde inte se försökspersonens skärm eller vad den gjorde över huvud taget. Försökspersonen fick också höra att den andra personen inte hade någonting med det här försöket att göra, det var helt enkelt bara ont om rum.


Så, hur påverkades spelet av att det befann sig en annan människa i samma rum?


Personerna gjorde otroligt många mindre försök, ageranden (jag tror det var av storleksgraden 1/8) än de personer som fått spela helt ensamma i ett rum. De ageranden de gjorde gav förvisso höga poäng, men i det stora hela fick de betydligt lägre poäng än de andra, som var mer benägna att testa sig fram.


Vad har det här med övervakningssamhället att göra?


Tja, vi kommer alla alltid att ha "en annan person" i rummet som kommer att passivisera vårt handlande, oavsett om vi har rent mjöl i påsen eller inte.

Visst, som grupp kommer vi att begå färre fel/misstag, men vi kommer också att göre betydligt färre framsteg. Av rädsla.

Är det verkligen värt det?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chris - 2 augusti 2010 11:28

Dags för val igen. För att klara av att värdera alternativen på ett bra sätt behöver jag skriva om mina tankar kring dem.   Piratpartiet har presenterat sitt valmanifest idag. Innan idag var det piratpartiet som gällde. Inte för att jag tror att ...

Av Chris - 14 februari 2010 12:39

Men jag förstår inte riktigt det där. Både högersidan och vänstersidan vädjar till oss om att låta dem behålla sina jobb (med sina höga löner, förmåner och _inkomstgarantier_) mot att vi får en 200-300 kr/månad. Varför är det så bra att plocka röst...

Av Chris - 1 december 2009 17:31

Hur fungerar människor i grupp?   Är det bara jag eller lockar grupper fram det värsta (och kanske också bästa) hos individer?   En grupp är så mycket mer än summan av individerna.   Jag tänker på misshandel, rån, våldtäkt m.m. som begås ...

Av Chris - 12 november 2009 17:26

Som om det inte räckte att jag behöver välja kandidater till Piratpartiets riksdagsvalslista - nu ska jag också behöva väka förvaltare av min tjänstepension. Jag har inte i närheten av de kunskaper som krävs för att göra ett vettigt val vad gäller ...

Av Chris - 10 november 2009 17:25

Jag är medlem i piratpartiet (Även om det känns som att jag ångrar det minst 10 gånger om dan)och har därmed rätt att sätta ihop en lista över kandidater till riksdagsvalet. En lista med folk som jag vill ha. Upp till 22 namn ska vara på listan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards