Direktlänk till inlägg 21 juni 2009

Nature vs Nurture

Av Chris - 21 juni 2009 17:18

Under midsommarkvällen dök det också upp en liten diskussion om hur mycket av en människa som är biologi och hur mycket av en människa som är miljö.

Folk talade i termer som 20/80 eller 30/70.


Det slog mig att jag tror inte att det finns någon sådan skillnad. Jag tror att miljön helt "bestämmer" hur stor del som kommer att bli miljö och hur mycket som kommer att bli biologi.


De har nu hittat en gen som tydligen visar om man har anlag för alkoholism. Men oavsett hur stort anlag man än har för alkoholism så är det väldigt svårt att bli alkoholist utan att komma i kontakt med alkohol.


Det pratas en hel del om tävlingsinstinkt också. Det kan säkert vara möjligt att det finns en del "tävlingsinstinkt" råkodad in i oss - den kanske sätter ett glastak, ett maxvärde, alternativt en nivå för hur lätt man har att ta till sig något - man kan komma lika långt som alla andra, men det går snabbare/långsammare. Men sedan är det helt upp till de sociala omständigheterna att uppmuntra vissa specifika beteenden som samhället anser vara åtråvärda.


Jag tror inte att det finns några förhållanden - biologi och miljö är inte som olja och vatten utan som salt och vatten. 


Däremot så verkar det vara väldigt populärt för folk att skylla sina tillkortakommanden på biologi - en gång i tiden var det djävulen, nu är det biologin. 

En man som är aggressiv skyller på testosteronet för att slippa ta sitt ansvar. En tjej som är aggressiv kan skylla på pms för att slippa ta sitt ansvar.


Jag tror inte att det finns något "pmshumör". Lika lite som jag köper att man blir aggressiv av testosteron. 


Pmshumör tror jag tjejerna får för att de under den perioden i månaden inte anser att de behöver lägga band på sig. De kan släppa ut sina känslor mer, för det är ju pmsen det handlar om - det är inget de behöver ta ansvar för.

Grejen är att det finns en hel del kulturer där det inte finns något pmshumör över huvud taget. 

Jag vet själv att jag kan ha ett hemskt humör när jag har pms - men jag har också märkt att det mer handlar om att jag låter mig själv ha ett sånt humör, jag låter mig själv göra dumma grejer. Jag vet ju att jag blir förlåten så fort jag säger pms.


Samma sak med testosteron. Det är bara en dålig bortförklaring från killar som inte klarar av att ta ansvar för sina handlingar. Det finns en hel del studier där man gett ena gruppen testosteron och andra gruppen placebo. Båda grupperna visade ett mycket aggressivare beteende än innan, men båda grupperna blev också precis lika mycket aggressivare.

Min teori är att de slutade ta ansvar för sitt beteende, de lät sig gå över gränsen. Det var ju inte deras fel, det var ju testosteronet. Det var ingenting de kunde påverka.


Nä, när folk börjar ta ansvar för sitt beteende och slutar skylla på biologi (eller religion, eller någonting annat) så har vi nog kommit ganska långt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chris - 2 augusti 2010 11:28

Dags för val igen. För att klara av att värdera alternativen på ett bra sätt behöver jag skriva om mina tankar kring dem.   Piratpartiet har presenterat sitt valmanifest idag. Innan idag var det piratpartiet som gällde. Inte för att jag tror att ...

Av Chris - 14 februari 2010 12:39

Men jag förstår inte riktigt det där. Både högersidan och vänstersidan vädjar till oss om att låta dem behålla sina jobb (med sina höga löner, förmåner och _inkomstgarantier_) mot att vi får en 200-300 kr/månad. Varför är det så bra att plocka röst...

Av Chris - 1 december 2009 17:31

Hur fungerar människor i grupp?   Är det bara jag eller lockar grupper fram det värsta (och kanske också bästa) hos individer?   En grupp är så mycket mer än summan av individerna.   Jag tänker på misshandel, rån, våldtäkt m.m. som begås ...

Av Chris - 12 november 2009 17:26

Som om det inte räckte att jag behöver välja kandidater till Piratpartiets riksdagsvalslista - nu ska jag också behöva väka förvaltare av min tjänstepension. Jag har inte i närheten av de kunskaper som krävs för att göra ett vettigt val vad gäller ...

Av Chris - 10 november 2009 17:25

Jag är medlem i piratpartiet (Även om det känns som att jag ångrar det minst 10 gånger om dan)och har därmed rätt att sätta ihop en lista över kandidater till riksdagsvalet. En lista med folk som jag vill ha. Upp till 22 namn ska vara på listan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards