Alla inlägg den 7 maj 2009

Av Chris - 7 maj 2009 18:11

Jag har gått och råkat bli medlem i piratpartiet.

Det är mycket med piratpartiet jag inte gillar.

Men min fiendes fiende är min vän. Och min fiende börjar bli så stark och aggressiv att jag behöver alla vänner jag kan få.


Det finns gott om andra frågor som är viktiga.  Problemet är att det blir jävligt svårt för mig att "driva" dem utan ett fritt internet i ett öppet samhälle.


Demokratin, rättssäkerheten och de mänskliga rättigheterna måste alltid hamna i första rummet. Utan de frågorna kommer jag aldrig att kunna påverka i alla andra frågor som jag vill påverka i. Jag vill inte ge gammelmedia tillbaka makten att diktera vad som är verkligheten.


Segrarna må skriva historia. Men medierna skriver nutiden och skapar segrarna. 

Vi börjar fastna i ett Orwellianskt samhälle. Internet är en livlina. Våga inte röra den!

Av Chris - 7 maj 2009 17:14

Läser på svd idag. Nu har det slutligen gått igenom. Fingeravtryck ska finnas med i alla svenska pass.

Jag började fundera på varför. Är de verkligen helt tappade bakom flötet? Men de kanske inte är det, underskatta aldrig en motståndare.


Rent generellt så påstås det att fingeravtrycken är för vår säkerhets skull.

(Syftet är att ytterligare höja säkerheten i de svenska passen..)


Men. Dels så är det ju de facto inte särskilt säkert


"The consequences of the work are even more devastating than described in the article: the use of fingerprint recognition offers a lower security than the lowest level of security used nowadays: username and password combinations" 


Man kan inte direkt påstå att det inte heller kränker integriteten - och vi vet väl alla vad som har hänt i USA med deras säkerhets hets?


"A federal government list designed to keep terrorism suspects off commercial airline flights has subjected "hundreds, if not thousands" of innocent passengers to repeated interrogation, detention and stigmatization, according to a lawsuit filed Tuesday."


Okej.


Så de som man säger sig vilja fånga med hjälp av tekniken kommer knappast att åka dit för det.

Däremot kommer sannolikt massa oskyldiga som inte är med på vad som händer att åka dit för det.


Så min tanke var väl: Är våra beslutsfattare verkligen tappade bakom en vagn? Vad är det de håller på med där nere i Bryssel egentligen? Droger?


Sen slog det mig - Det finns någonting annat inbakat i det här.

Flygbolagens intressen. 

Det sägs att flygbolagen förlorar stora pengar på att människor blev rädda för kapare efter 11/9. Så det här förslaget är nog inte till för att göra det säkrare. Det är till för att vi ska tro att det är säkrare. Så att vi börjar flyga igen. Och flygbolagen får in sina stålar.

Det är ingen dum idé.


Det är bara tråkigt att de använder sig av sådan manipulering för att få oss att göra grejer. 


Det är lite som med de 8000 miljarderna som ska pumpas in i ekonomin för att rädda det monetära systemet. Pengarna i sig gör förmodligen varken till eller från. Men en så stor summa kan få folk att tro att det hjälper - att ekonomin nu kommer stabiliseras. Och då kommer de att börja låna och konsumera igen. Statsministrarna & presidenterna är inte dumma. De tror knappast att pengarna i sig kommer att fixa biffen. Däremot så har de nog lagt åtskilliga timmar på att diskutera fram ett lämpligt belopp som borde ge människor en tilltro. Är det för lågt - eller för högt - kommer det inte att påverka människornas hjärnor på rätt sätt. 


Eller "kriget mot terrorismen" (De borde nästan få ett pris för världshistoriens grymmaste affärsmodell...).

Det är ingen som egentligen tycker att det är okej att slakta 5000 oskyldiga irakier för att rädda 1000 oskyldiga amerikaner. 

Det är dessutom ingen som tror att man genom att spränga människors barn i bitar får dem att bli mer välvilligt inställda till en. 

Däremot så vet företagen hur många miljarder de tjänar på det hela. Att det dessutom förmodligen kommer att garantera att fler terroristattacker genomförs är det riktigt snillrika, då får de ännu fler "anledningar" till att tjäna sina miljarder på vapen och på att låta människor döda varandra.


Så syftet med kriget mot terrorismen är att tjäna pengar på människors död, samt att garantera att det sker fler terrorattacker. För då blir det ok att tjäna ännu mer pengar på människors död.


Det är riktigt genialt. Det är nästan en evighetsmaskin. Det måste vara så nära perfektionism man kan komma i en marknadsekonomi. 

Av Chris - 7 maj 2009 00:26

Är det inte lite konstigt egentligen. Det med att bara man har en bil (eller något annat fordon för den delen - eller så kan man ju gå..) så får man nyttja alla vägar. Utan att betala för varje enskild väg.


Vi är ju ändå konsumenter, kunder. Inte vill jag betala för att ha tillgång till vägen till Oslo. Jag åker ju aldrig dit. Ni kan slopa vägarna till Skåne också. Ta bort Stockholm. Allt norr om Dalarna är ju faktiskt ointressant.

Varför ska jag, som kund, behöva betala skatt till vägverket för vägarna som jag aldrig använder?


Vore det inte mer rimligt att vi hade ett "kabel-tv system" över våra vägar - det skulle ju dessutom minska trafiken, miljöpåverkan och alla bilolyckor!

Låt oss skaffa abonemang, prenumerationer, över de vägar vi vill nyttja. Och se till att stänga av oss från alla vägar vi inte prenumererar på.


Näää... Tänk så tokigt det skulle bli. Jag är ju ingen konsument av vägarna. Det är ju inte så det fungerar (eller borde fungera för den delen). Det vore ju bra knasigt.


Ändå är det det våra politiker verkar ha som mål för vårt internet. Att jag inte ska få åka till andra adresser, eller på andra vägar, än precis de jag prenumererar på. 


För jag är tydligen en konsument av internet.


Jag är inte en konsument av sidorna jag besöker, jag är inte en konsument av min internetuppkoppling - jag är en konsument av internet

Ovido - Quiz & Flashcards