Direktlänk till inlägg 17 maj 2009

Facebook

Av Chris - 17 maj 2009 17:49

Jag har inget Facebook konto. Folk brukar tycka att det är väldigt konstigt. Men jag är ingen social person och Facebook är en social sajt, så det går inte riktigt ihop.


Men. Problemet, som jag ser det, är att många som i andra fall skriker högt om integritet och att FRA är så hemskt tenderar att lägga ut så mycket information om sig själva på Facebook. Användarkontraktet är på 13-sidor och företaget äger all information och har möjlighet att bygga riktigt intressanta diagram(sociogram).


På torsdagen går Enisa, det europeiska organet för nätverkssäkerhet, ut med en varning till alla som deltar i nätverken på internet. Bland annat varnar man för att ansiktsidentifiera anhöriga och vänner.


Det bästa sättet att skydda sin integritet på Facebook är naturligtvis genom att radera sitt konto. Uppenbarligen är det inte så lätt som man kan tro. Att inaktivera kontot räcker inte eftersom all data fortfarande ligger kvar på systemet


Externa sajter skickar information om vad du gör till Facebook.


 - Du vet som en tatuering du ångrar att du gjorde? Facebook kommer bli en av de värsta och fulaste tatueringarna i vår tidshistoria.


En lite konspirationsteoretisk (förstås) film som tar upp problemen med facebook. Den är bara fyra minuter, du har tid att se den.


Privacy proponents have criticized the site's privacy agreement, which states: "We may use information about you that we collect from other sources, including but not limited to newspapers and Internet sources such as blogs, instant messaging services, Facebook Platform developers and other users of Facebook, to supplement your profile."


Jag har svårt att köpa att Facebook byggdes enbart i syfte att göra en stor "social sajt". Man ville tjäna pengar. Medlemsskap på sidan är gratis. Alltså måste man tjäna pengar på något annat. Facebook är värderat till mängder utav miljarder. Det kan förstås bero på att reklam på sidan når ut till så många. (Jag känner att jag börjar glida lite nerför Occams rakblad)


Men Ok. FRA är NONO, Facebook är YESYES. 


Jag förstår inte. Fast det kanske är för att Facebook är frivilligt. Och de som använder Facebook men är emot FRA bryr sig egentligen inte så mycket om sin egen intregritet, men om andras. Att vi åtminstone ska få välja om vi vill bli kartlagda eller inte. Det är ädelt. 


Tyvärr tycker jag att det här med FRA vs Facebook mest kommer från samma sorts personer som i ena studen talar sig varma för yttrandefrihet och i nästa stund talar om att "Dina/Sådana åsikter borde vara förbjudna". Yttrandefrihet är bra, så länge folk säger saker som jag tycker om.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chris - 2 augusti 2010 11:28

Dags för val igen. För att klara av att värdera alternativen på ett bra sätt behöver jag skriva om mina tankar kring dem.   Piratpartiet har presenterat sitt valmanifest idag. Innan idag var det piratpartiet som gällde. Inte för att jag tror att ...

Av Chris - 14 februari 2010 12:39

Men jag förstår inte riktigt det där. Både högersidan och vänstersidan vädjar till oss om att låta dem behålla sina jobb (med sina höga löner, förmåner och _inkomstgarantier_) mot att vi får en 200-300 kr/månad. Varför är det så bra att plocka röst...

Av Chris - 1 december 2009 17:31

Hur fungerar människor i grupp?   Är det bara jag eller lockar grupper fram det värsta (och kanske också bästa) hos individer?   En grupp är så mycket mer än summan av individerna.   Jag tänker på misshandel, rån, våldtäkt m.m. som begås ...

Av Chris - 12 november 2009 17:26

Som om det inte räckte att jag behöver välja kandidater till Piratpartiets riksdagsvalslista - nu ska jag också behöva väka förvaltare av min tjänstepension. Jag har inte i närheten av de kunskaper som krävs för att göra ett vettigt val vad gäller ...

Av Chris - 10 november 2009 17:25

Jag är medlem i piratpartiet (Även om det känns som att jag ångrar det minst 10 gånger om dan)och har därmed rätt att sätta ihop en lista över kandidater till riksdagsvalet. En lista med folk som jag vill ha. Upp till 22 namn ska vara på listan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards