Direktlänk till inlägg 29 maj 2009

Det skapar inga nya jobb

Av Chris - 29 maj 2009 21:48

Jag äter lite kvällssoppa och tar till mig dagens euvalet youtube.

Håller på att sätta i halsen ungefär en minut in i Debatten om kärnkraften ska rädda miljön.


Jag som trodde att jag hade målat upp ett mardrömssamhälle, jag är ändå en duktig pessimist (Som motsvarighet till eskimåernas mängder av ord för snö, så har jag mängder utav ord för att beskriva världen i negativa termer.).

Men vad är det jag hör?!
Är det här seriöst?!


Ardalan Shekarabi (S) säger att kärnkraften är dålig för att den inte skapar några nya jobb.


Sug på den ni.


Jag vet inte vad jag ska säga. Jag är helt paff. Nog har jag noterat att arbete betraktas som den högst givna naturlagen. Guds enda budord. Men att det var så här illa?


Att kärnkraften inte skapar några nya jobb måste ju vara det bästa med den?

Målet borde ju ändå vara att människor inte ska behöva tvingas att arbeta, utan att det ska fasas ut och ersättas av maskiner/automation. Att alla människor (inte bara vi i västvärlden) ska kunna leva rikt och gott utan att bekymra oss om lån, skatter, inkomster, arbete, låg/högkonjunkturer.


Istället verkar man på politikernivå vara fast besluten om att man ska motarbeta ett sånt samhälle in i det sista. Vi ska minsann behålla 8 timmars arbetsdag om det så innebär att vi måste förstöra och förbjuda alla datorer!


Vad är det här? Är det dolda kameran? Kommer någon snart skutta ut ur min garderob och säga "Smile!" ?


Visst, vi har problem med att tekniken fasar ut mänskliga arbetare. Men problemet är inte tekniken, problemet är våran syn på det mänskliga arbetet.


(Och att det här dessutom ska komma från en Sosse, vad har vi då på högersidan egentligen? *brrrr*)


[EDIT] Jag vet ju egentligen att det inte är politikernas fel att världen ser ut som den gör och fungerar som den gör vad gäller arbete och pengar. De förhåller sig bara till verkligheten. Men det är väl det som är grejen, de anpassar människor efter verkligheten, istället för att anpassa verkligheten efter människorna. Om man lyckas få till en värld utan fattigdom, politik och krig så kommer det knappast att ske via politikerna. På samma sätt som det inte var diktatorerna som såg till att vi fick rösträtt. [/EDIT]

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Chris - 2 augusti 2010 11:28

Dags för val igen. För att klara av att värdera alternativen på ett bra sätt behöver jag skriva om mina tankar kring dem.   Piratpartiet har presenterat sitt valmanifest idag. Innan idag var det piratpartiet som gällde. Inte för att jag tror att ...

Av Chris - 14 februari 2010 12:39

Men jag förstår inte riktigt det där. Både högersidan och vänstersidan vädjar till oss om att låta dem behålla sina jobb (med sina höga löner, förmåner och _inkomstgarantier_) mot att vi får en 200-300 kr/månad. Varför är det så bra att plocka röst...

Av Chris - 1 december 2009 17:31

Hur fungerar människor i grupp?   Är det bara jag eller lockar grupper fram det värsta (och kanske också bästa) hos individer?   En grupp är så mycket mer än summan av individerna.   Jag tänker på misshandel, rån, våldtäkt m.m. som begås ...

Av Chris - 12 november 2009 17:26

Som om det inte räckte att jag behöver välja kandidater till Piratpartiets riksdagsvalslista - nu ska jag också behöva väka förvaltare av min tjänstepension. Jag har inte i närheten av de kunskaper som krävs för att göra ett vettigt val vad gäller ...

Av Chris - 10 november 2009 17:25

Jag är medlem i piratpartiet (Även om det känns som att jag ångrar det minst 10 gånger om dan)och har därmed rätt att sätta ihop en lista över kandidater till riksdagsvalet. En lista med folk som jag vill ha. Upp till 22 namn ska vara på listan. ...

Ovido - Quiz & Flashcards